Featured Posts

a
View Post
18 Már

Interjú – Apple magazin

Stíluskommunikáció férfiaknak (és nőknek)

Manapság olyan a divatszakma, mint a „pop”: míg utóbbiban mindenki dj, előbbiben mindenki blogger, vagy stylist. Az önjelölt megmondóemberek szakmai tudásának bázisa a boudoir, alapja a gardrób mélye, vezérfonala pedig az egyediséget hirdető uniformizálódás.

Lapozgatva a divatblogokat, stylist profilokat két dolgot hiányolunk nagyon. Egyrészt a szakmai tudást, ami túlmutat azon, hogy „Nyáron a napszúrás ellen viseljünk kalapot!”, másrészt a stílust, amit úgy látszik, csak kevesen tartanak fontosnak, és látnak meg. Szerencsére találtunk két új Facebook oldalt – STÍLUSKOMMUNIKÁCIÓ FÉRFIAKNAK (és NŐKNEK) -, amelyet Kovács Marcella stílustanácsadó indított el hiánypótlási céllal – őt kértük fel magazinunk divatanyagának szerkesztésére is.

Mindig hangsúlyozod, hogy stílusblogot vezetsz, nem divatblogot. Miért fontos ez a féle különbségtétel?

Azért fontos, mert amíg a divatról úton útfélen írnak, addig a stílusról nagyon kevés szó esik. Ráadásul divatosnak lenni sokkal könnyebb, mint stílusosnak: az ember bemegy egy üzletbe, és divatosság szempontjából nem nagyon tud mellényúlni. Ahhoz, hogy valaki stílusos legyen, ahhoz egyrészről tudatosságra van szükség – tudjam, ki vagyok, mit akarok, hova tartok -, másrészről alapos önismeretre, hiszen az öltözködés nem más, mint kommunikáció, mindennapi önkifejezés. Harmadrészről látnom/tudnom kell, hogy mi stílusos, és mi nem.

Meg tudod fogalmazni, hogy mi a különbség a divat és a stílus között?

A legnagyobb különbségeket ellentétpárokkal tudom kifejezni. Amíg a divat személytelen, addig a stílus egy nagyon is személyes, az egyénhez szorosan kötődő fogalom. Míg a divat ad hoc jellegű, addig a stílus egy tudatos döntés eredménye, amit átgondoltság jellemez. A divat gyorsan változik, és mások diktálják – a stílus hosszútávon működik, és bár azt is befolyásolják a pillanatnyi trendek, sok benne az állandó, alig-alig változó elem. Véleményem szerint a divat elsősorban a (mikro)környezetével van összhangban, a stílus pedig magával az emberrel.

Azért így elég bonyolultnak tűnik a stílusosság – nem is gondolná az ember.

Nem olyan bonyolult, de tény, hogy sokkal összetettebb, mint azt elsőre gondolnánk. A stílus egy rendszer, ami körülöleli az illetőt: ebbe nem csak a ruházkodás tartozik bele, de akár a gondolkodás, az attitűd, az életmód (étkezés, utazás, lakberendezés, stb.) is. Talmi stílusosság az, ha valaki az öltözékével sugall magáról valamit, közben a személyes élettere pedig teljesen más. Szeptemberben pont a Corvinus Egyetemen tartok majd előadást AIESEC-es vezetőknek arról, hogy az öltözékünkkel és a viselkedésünkkel hogyan tudunk hazudni. Nyilván nem arra akarok buzdítani senkit sem, hogy ezt tegye, sokkal inkább arról fog szólni az előadás, hogy hogyan és mit lehet leolvasni egy illető külsejéről.

Akkor te vagy az író, az ember a könyv? Arra akarok kilyukadni, hogy mivel is foglalkozol pontosan?

Business stylinggal foglalkozom elsősorban, és a fókusz a férfiakon van. Vannak hölgyek is a kliensi körben, de abból kifolyólag, hogy nagyobb hiányosságot látok az urak öltözködésében, egyfajta missziónak tekintem a stílusérzékük formálását. Ha még tovább szeretném szűkíteni a célcsoportot, akkor azt mondanám, hogy olyan emberek keresnek meg, akikben eleve megvan a stílus(osság) iránti vágy, csupán bizonytalanok a kezdeti lépésekben, vagy egyszerűen szükségük van egy olyan segítőre és kontrollra, mint én vagyok.

Vállalsz gardróbrendezést is?

Igen, ahogy personal és home shoppingot is. Personal shoppingnál együtt megyünk vásárolni, home shoppingnál egyedül vásárolok, és a megrendelő otthonába szállítom az igényelt holmikat.

Mit tartasz a legfontosabbnak a munkádban?

Az illetőt, aki megkeres. Itt nem arról van szó, hogy bárkit átváltoztatok. Nem arról van szó, hogy meg akarunk felelni ilyen-olyan képnek. Nem pusztán ruhákat pakolok egymás mellé, hanem közösen keressük a (valós!) személyiség alkotórészeit, hogy a végén egy önazonos, harmóniát sugárzó stílusos ember keljen fel nap mint nap és legyen sikeres a munkájában és magánéletében egyaránt.


Marcella